Θέλεις να προσεγγίσεις το κοινό-στόχο σου στο TikTok; Αναρωτιέσαι πώς θα μπορούσες να διηγηθείς μία αυθεντική ιστορία μέσα από ένα σύντομο βίντεο; Στο παρόν άρθρο θα βρεις tips για να αναβαθμίσεις το περιεχόμενό σου και την ικανότητα storytelling μέσα από την συγκεκριμένη πλατφόρμα.
Γιατί οι marketers χρειάζεται να συμπεριλάβουν το TikTok στη στρατηγική τους
Όλοι όσοι χρησιμοποιούν ήδη τα social media, είτε έχουν εξοικείωση με το TikTok είτε όχι, αντιλαμβάνονται ήδη τη δύναμή του.
Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για άλλα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης να υιοθετήσουν τις δικές τους εκδοχές σύντομων βίντεο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Instagram Reels, YouTube Shorts, Pinterest Idea pins, Facebook Reels.
Τη στιγμή που αυτές οι πλατφόρμες κυκλοφόρησαν τις δικές τους εκδοχές σύντομων βίντεο, μερικά από τα δημοφιλέστερα βίντεο σε αυτές τις πλατφόρμες ήταν αναδημοσιεύσεις από το TikTok.
Ανεξάρτητα από την πλατφόρμα που χρησιμοποιείς, πιθανότατα έχεις δει τουλάχιστον ένα βίντεο TikTok. Εάν πάλι έχεις χρησιμοποιήσει τη δυνατότητα δημιουργία βίντεο μιας οποιαδήποτε πλατφόρμας, τότε έχεις ήδη αποκτήσει μία εμπειρία παρόμοια με το TikTok.
Ένα στατιστικό στοιχείο που κάνει το TikTok να ξεχωρίζει είναι η διάρκεια των περιόδων σύνδεσης χρηστών στην πλατφόρμα.
Στατιστικά, όταν κάποιος ανοίγει το TikTok, ξοδεύει περίπου 112 λεπτά.
Αυτό σημαίνει 112 λεπτά scrolling στη σελίδα τους, παρακολούθηση βίντεο σε άλλα προφίλ, παρακολούθηση βίντεο σε λίστες αναπαραγωγής και κοινοποίηση βίντεο σε φίλους.
Το YouTube είναι η μόνη άλλη πλατφόρμα στην οποία οι άνθρωποι ξοδεύουν συγκρίσιμα μεγάλα χρονικά διαστήματα. Ακόμα και τότε όμως, το περιεχόμενο που καταναλώνουν οι χρήστες χωρίζεται σε δύο ή τρία βίντεο. Αντίθετα, στο TikTok το περιεχόμενο αφορά σε πολλά μικρότερα βίντεο, διάρκειας 15 δευτερολέπτων έως 3 λεπτών.
Επιπλέον, το TikTok είναι γνωστό για την τεράστια απήχηση που μπορούν να αποκτήσουν οι δημιουργοί. Υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα που ένας έμπορος ή μια επιχείρηση δημοσίευσε ένα βίντεο και αυτό έγινε viral.
Πριν το καταλάβουν, αυτό το φαινομενικά τυχαίο βίντεο θα αλλάξει εντελώς τη ζωή τους, απλώς και μόνο επειδή έφτασε στο κατάλληλο κοινό την κατάλληλη στιγμή και οδήγησε δεκάδες χιλιάδες νέους πελάτες στο προφίλ του δημιουργού.
Τέτοια περιστατικά δεν είναι σπάνια. Δεν πρόκειται δηλαδή για κάτι που συνέβη σε ένα ή δύο άτομα που είχαν έρθει από διαφορετική πλατφόρμα και ήξεραν πώς να χτυπήσουν τον αλγόριθμο. Αντιθέτως, είναι κάτι που συμβαίνει εκατοντάδες φορές το μήνα από τότε που το TikTok άρχισε πραγματικά να απογειώνεται.
Όταν έρχεται η στιγμή να αποφασίσεις εάν θα χρησιμοποιήσεις ή όχι το TikTok για την προώθηση της επιχείρησής σου, είναι κάπως ξεκάθαρο ότι εάν χρησιμοποιείς ήδη τις δυνατότητές του –έστω και σε κάποια άλλη πλατφόρμα- τότε είσαι μόνο ένα μικρό βήμα μακριά από το να μεταβείς πραγματικά στο TikTok.
Ακόμη περισσότερο, μόλις αντιληφθείς και την δυνατότητα εκρηκτικής ανάπτυξης που προσφέρει το TikTok, την οποία και δεν μπορούν να μιμηθούν άλλα social media, τότε η επιλογή του είναι μονόδρομος.
#1: Κάνε το brand σου αξιομνημόνευτο με τις δυνατότητες storytelling του TikTok
Η αφήγηση ιστοριών ήταν πάντα ένα σημαντικό κομμάτι της επιτυχίας στο TikTok. Καθώς η πλατφόρμα γίνεται πιο δημοφιλής και δημιουργείται περισσότερο περιεχόμενο -άρα αυξάνεται και ο ανταγωνισμός-, η αφήγησή σου γίνεται πολύ πιο σημαντική.
Στην πραγματικότητα, η αφήγηση αποκτά ένα εντελώς νέο νόημα όταν πρόκειται για το TikTok.
Στο TikTok, η αφήγηση μιας ιστορίας περιλαμβάνει τα πάντα. Το κείμενο της λεζάντας, το φόντο των βίντεο, οι κινήσεις και οι λέξεις που χρησιμοποιείς, όλα είναι κομμάτι του storytelling. Η αφήγηση είναι μια εμπειρία για τους θεατές. Όταν γίνει καλά, οι θεατές θα παραμείνουν στη σελίδα σου.
Στις περισσότερες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η αφήγηση ιστοριών είναι σημαντική επειδή χτίζει την εμπιστοσύνη με το κοινό σου. Αυτό εξακολουθεί να ισχύει στο TikTok, με την εξαίρεση ότι το storytelling στο TikTok κάνει ένα βίντεο πιο αξιομνημόνευτο.
Θυμήσου ότι όπως είπαμε πιο πάνω, οι χρήστες περνούν κατά μέσο όρο 112 λεπτά στο TikTok. Αυτό σημαίνει ότι καταναλώνουν από 100-400 βίντεο σε λιγότερο από 2 ώρες. Από όλα αυτά τα βίντεο, ποιο θα ξεχωρίσει; Ποιο θα θυμούνται την επόμενη μέρα;
Η απάντηση είναι απλή: θα θυμούνται το βίντεο που μπορεί να διηγηθεί την καλύτερη ιστορία με τον καλύτερο τρόπο.
Πολύ περισσότερο, επειδή η αφήγηση περιλαμβάνει ολόκληρη την εμπειρία παρακολούθησης ενός βίντεο, αυτό είναι που μπορεί να σε βοηθήσει να ξεχωρίσεις από άλλους δημιουργούς. Γιατί, κατά κάποιον τρόπο, συμβουλές και προϊόντα μπορούν να βρεθούν οπουδήποτε.
Αν κάποιος θέλει να αναζητήσει συμβουλές φυσικής κατάστασης, μπορεί να ψάξει στο Google. Ή αν κάποιος θέλει μάθει για την επικαιρότητα, μπορεί επίσης να αναζητήσει στο Google τις ειδήσεις.
Αλλά σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία δεν θα είναι τόσο αξέχαστη ούτε δημιουργική. Όταν όμως τα παραπάνω γίνονται μέσω μιας δημιουργικής ιστορίας, κατά κάποιον τρόπο χαράσσονται στη μνήμη.
Pro Tip: Ένας τρόπος για να μάθεις να ξεχωρίζεις ανάμεσα στο κοινό σου, είναι να κάνεις μια αναζήτηση στο TikTok για τον κλάδο που σε ενδιαφέρει. Δες τα κορυφαία βίντεο και τους δημιουργούς που εμφανίζονται σε αυτήν την αναζήτηση και ανάλυσε το περιεχόμενό τους. Ανακάλυψε γιατί αυτό το περιεχόμενο είναι επιτυχημένο και πώς αυτός ο δημιουργός διατηρεί το κοινό του. Στη συνέχεια, ψάξε λίγο πιο βαθιά για το πώς μπορείς να κάνεις κάτι παρόμοιο από διαφορετική οπτική γωνία.
#2: Διηγήσου μια ολοκληρωμένη ιστορία σε 15 δευτερόλεπτα
Το TikTok διαθέτει πολλά και διαφορετικά μοντέλα αφήγησης. Οι marketers μπορούν να διηγηθούν καταπληκτικές ιστορίες και να προσελκύσουν το κοινό τους μέσα από αυτές. Ένα τέτοιο μοντέλο αφήγησης συνεπάγεται:
Το πρόβλημα: Τράβηξε την προσοχή του κοινού με την δήλωση ενός προβλήματος που μπορούν να συσχετισθούν και τους απασχολεί.
Αναταραχή: Εμβάθυνε λίγο περισσότερο στο πρόβλημα, υπονοώντας τι μπορεί να συμβεί εάν δεν βρεθεί λύση γρήγορα.
Λύση: Παρουσίασε τη λύση που διαθέτεις.
Αποτέλεσμα: Το κοινό θα πετύχει το αποτέλεσμα που επιθυμεί, εφαρμόζοντας τη λύση που προτείνεις.
Μια πολύ δημοφιλής φόρμουλα αφήγησης είναι το ταξίδι του ήρωα, που μπορεί να αναλύσει σχεδόν κάθε επιτυχημένη ταινία που γυρίστηκε ποτέ.
Μόλις καταλήξεις στη φόρμουλα που σου ταιριάζει, τότε αφηγήσου την ιστορία σου, «σπάζοντάς» την σε αυτά τα μέρη. Θυμήσου όμως ότι η ποιότητα βίντεο περιλαμβάνει ολόκληρη την εμπειρία που βιώνει ένας θεατής στο TikTok.
Αυτό ισχύει και για την αφήγηση. Οι χρήστες μπορούν να δουν αν η γλώσσα του σώματος σου και να καταλάβουν εάν οι εκφράσεις του προσώπου σου ταιριάζουν με την ιστορία που διηγείσαι.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Πολλοί ιδιοκτήτες επιχειρήσεων παγιδεύονται στην προσπάθειά τους να απομνημονεύσουν ένα σενάριο, το οποίο συνήθως λέει κάτι του τύπου:
«Είμαι πολύ ενθουσιασμένος που θα μοιραστώ μαζί σας…» ή «Είμαι τόσο ενθουσιασμένος που θα σας μιλήσω για…» Ωστόσο, όταν διαβάσει κανείς τη γλώσσα του σώματος, το πρόσωπό μοιάζει χωρίς συναισθήματα και ενθουσιασμό.
Ως θεατές, αντιλαμβανόμαστε αυτή την αναντιστοιχία μεταξύ του μηνύματος που προσπαθεί να μεταφερθεί και της εικόνας που βλέπουμε. Κάτι τέτοιο δεν χτίζει εμπιστοσύνη και συνήθως κάνει το κοινό να προσπεράσει το βίντεό σου.
Ποιότητα έναντι ποσότητας
Ένα πράγμα που έχει αλλάξει στο TikTok τα τελευταία χρόνια είναι η ιδέα της ποιότητας έναντι της ποσότητας.
Πολλοί marketers βλέποντας αυτή τη φράση θα πιστέψουν ότι σημαίνει ποιότητα βίντεο σε σχέση με την ποσότητα βίντεο και πράγματι, αυτό είναι ένα μέρος της.
Ωστόσο, η ποιότητα περιλαμβάνει και την αξία του περιεχομένου που δημοσιεύεται, τον φωτισμό, την ιστορία που λέγεται, τον τρόπο χρήσης των features ή του κειμένου, τη λεζάντα και κάθε στοιχείο που περιλαμβάνεται σε αυτό. Κάθε κομμάτι πρέπει να έχει ποιότητα.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η ποσότητα δεν έχει σημασία. Είκοσι μέτρια βίντεο δεν θα έχουν ούτε μισή πιθανότητα μπροστά σε πέντε καταπληκτικά βίντεο. Όμως πέντε καταπληκτικά βίντεο είναι πολύ καλύτερα από δύο επίσης καταπληκτικά βίντεο.
Επομένως, αν θέλεις να αξιοποιήσεις το TikTok και να αναπτυχθείς, ξεκίνα εξετάζοντας την ποιότητα των βίντεό σου και, στη συνέχεια προσπάθησε να αυξήσεις την ποσότητα.
#3: Γράψε τη σωστή λεζάντα για το βίντεό σου στο TikTok
Μια ακόμη πτυχή της πλατφόρμας που έχει αλλάξει πολύ είναι η χρήση hashtag. Μέχρι τώρα, οι περισσότερες φιλοσοφίες του TikTok μιλούσαν για τη σημασία των hashtag. Τα hashtags δίνουν στα βίντεο τη δυνατότητα αναζήτησης και βοηθούν τον αλγόριθμο να τα ταξινομεί. Συνεπώς αυξάνουν την επέκταση της εμβέλειάς τους.
Τελευταία όμως, η σημασία των hashtag έχει μειωθεί πολύ.
Στην πραγματικότητα, ο αλγόριθμος του TikTok είναι πολύ πιο περίπλοκος. Είναι σε θέση να προσδιορίσει ακριβώς τι υπάρχει στο βίντεο χωρίς να χρειάζεται hashtag. Επομένως, μπορεί να προβάλει το βίντεο στα σωστά άτομα.
Αν αφιερώσεις χρόνο στα αναλυτικά στοιχεία του TikTok, μπορείς να δεις πού βρίσκουν οι χρήστες ένα βίντεο. Η συντριπτική πλειονότητα των προβολών δεν προέρχεται από τα hashtags, αλλά από τη σελίδα For You που τους εμφανίζεται μέσω αυτού του αλγόριθμου. Έτσι, η ανάγκη για hashtags έχει εξαφανιστεί.
Αυτό σημαίνει ότι οι 300 χαρακτήρες που είναι διαθέσιμοι για χρήση ως λεζάντα μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν πιο στρατηγικά, για να περιλαμβάνουν τις λέξεις-κλειδιά και την ιστορία που θες να αφηγηθείς.
Σε πολλούς επαγγελματίες του μάρκετινγκ και brands αρέσει να χρησιμοποιούν πολύ σύντομες λεζάντες, που περιλαμβάνουν μόνο μερικές λέξεις, και στη συνέχεια να γεμίζουν τη δημοσίευση με hashtags τα οποία ελπίζουν ότι θα βοηθήσουν το TikTok να κατηγοριοποιήσει τα βίντεό τους.
Μια πολύ πιο αποτελεσματική μέθοδος θα ήταν να χρησιμοποιηθούν και οι 300 χαρακτήρες για να αφηγηθεί μια ιστορία για το βίντεο.
Αντί για παράδειγμα να χρησιμοποιήσεις τη λέξη-κλειδί «ευτυχισμένος» με ένα emoji και μετά ένα σωρό hashtags, ελπίζοντας ότι το TikTok θα τα συνδυάσει, εμπιστεύσου τον αλγόριθμο και γράψε μια λεζάντα που να λέει κάτι περισσότερο.
Τέλος, δώσε προσοχή στις εκφράσεις του προσώπου σου, τον τόνο της φωνής σου, την ενέργειά σου και την κατάσταση όπου θα βρίσκεσαι. Καθένα από αυτά παίζει ρόλο στον τρόπο με τον οποίο οι θεατές σου θα λάβουν το περιεχόμενό σου.
Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι για να δημιουργήσεις τη σωστή ψυχική κατάσταση και να μεταδώσεις το σωστό μήνυμα στο κοινό σου. Μπορείς για παράδειγμα να χρησιμοποιήσεις μουσική, ώστε να προκαλέσεις ένα συγκεκριμένο συναίσθημα.