Ο μόνος τρόπος για να γίνεις καλός στο μάρκετιγνκ είναι να μελετήσεις το πως σκέφτονται πραγματικά οι άνθρωποι. Ας δούμε πως μπορείς να εφαρμόσεις βασικές τακτικές ψυχολογίας στην συνολική στρατηγική της επιχείρησής σου στα social media.
1. Απάντα στο Γιατί
Γιατί τα πράγματα λειτουργούν όπως λειτουργούν;
Οι άνθρωποι είναι εκ φύσεως ανικανοποίητοι με τις απαντήσεις που δεν καταλαβαίνουν. Σκέψου την τελευταία φορά που παρακολούθησες μία πολιτική συζήτηση. Πόσο εκνευριστικό είναι όταν οι υποψήφιοι δεν δίνουν μία σαφή απάντηση σε μία ερώτηση;
Αφού δεν απαντούν ξεκάθαρα, το μόνο που θέλεις να κάνεις είναι να φωνάξεις στην οθόνη “ΓΙΑΤΙ;”
Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο πρέπει να δίνεις ξεκάθαρες απαντήσεις. Το να απαντάς στις ερωτήσεις που έχουν οι αναγνώστες σου με κάθε λεπτομέρεια είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να έχεις πιστούς ακολούθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Για παράδειγμα:
Φαντάσου ότι μία εταιρεία ξέρει ότι πολλοί από το κοινό της αναρωτιούνται γιατί το SEO είναι τόσο περίπλοκο. Αυτό δίνει μια μεγάλη ευκαιρία στην εταιρεία για να εξηγήσει το γιατί, βάζοντας αυτή την ερώτηση σαν τίτλο σε μία διαφήμιση ή σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Φαντάσου το από την οπτική γωνία του καταναλωτή…
- Είχαν μία ερώτηση σχετικά με το γιατί κάτι (SEO) είναι όπως είναι.
- Έκαναν κλικ στην δημοσίευση για να βρουν την απάντηση.
- Βρήκαν μία καλή απάντηση και ένιωσαν ικανοποιημένοι.
Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί με τον καιρό οι καταναλωτές μαθαίνουν ότι τα καλά πράγματα συμβαίνουν όταν έρχονται σε επαφή με δημοσιεύσεις από την συγκεκριμένη εταιρεία.
Και δεν υπάρχει λόγος για να μην συμβεί αυτό και στην δική σου εταιρεία. Χρειάζονται δύο απλά βήματα, και θα σου δείξω πώς να τα κάνεις.
Βήμα #1- Βρες ερωτήσεις στις οποίες οι αναγνώστες σου θέλουν απαντήσεις:
Θυμήσου ότι στόχος σου είναι να απαντήσεις σε ερωτήσεις που έχουν οι περισσότεροι ακόλουθοι σου. Έτσι τους κάνεις να αναλαμβάνουν δράση και τους δίνεις μια ποιοτική εμπειρία.
Υπάρχουν πολλά μέρη όπου μπορείς να βρεις αυτές τις ερωτήσεις όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα φόρουμ και διάφορες ομάδες.
Ο πιο απλός τρόπος να βρεις μια μεγάλη λίστα ερωτήσεων που μπορείς να απαντήσεις είναι να πληκτρολογήσεις το θέμα στη Google.
Η Google θα φορτώσει αποτελέσματα για σένα, που θα έχουν χιλιάδες ερωτήσεις μέσα. Με λίγο καλό ψάξιμο θα έχεις εκατοντάδες ερωτήσεις από πραγματικούς καταναλωτές κοντά σου.
Βήμα #2- Βρες τον καλύτερο τρόπο να τις απαντήσεις:
Τώρα που έχεις τις ερωτήσεις, είναι η ώρα να παρέχεις απαντήσεις. Αφού έχεις μία απάντηση, υπάρχουν 3 πράγματα που πρέπει να αποφασίσεις.
Πρώτον, πόσο μεγάλη πρέπει να είναι η απάντηση; Εάν είναι πολύ μικρή, ίσως μπορείς να την απαντήσεις όλη στην δημοσίευσή σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ανάλογα την πλατφόρμα).
Εάν είναι μεγάλη, μία δημοσίευση σε ένα μπλογκ θα είναι καλύτερη επιλογή, και μπορείς απλά να βάλεις ένα λινκ ολόκληρης την απάντησης στη δημοσίευση σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Δεύτερον, πρέπει να αποφασίσεις ποια μορφή είναι η καλύτερη για την απάντηση. Μερικές ερωτήσεις απαντώνται καλύτερα ως κανονικές δημοσιεύσεις σε μπλογκ, ενώ άλλες ως εικόνες ή βίντεο.
Ο γενικός κανόνας είναι ότι αν το κοινό σου χρειάζεται να βλέπει την απάντηση εν δράσει (όπως το πώς να συναρμολογήσεις ένα ράφι), τα βίντεο είναι η καλύτερη επιλογή.
Εάν χρειάζονται να βλέπουν πολλά μέρη της απάντησης ταυτόχρονα (όπως τα βήματα του να φτιάχνεις ένα κέικ), μία εικόνα με όλες τις πληροφορίες είναι η καλύτερη επιλογή.
Συχνά, μπορεί να υπάρχουν περισσότεροι από ένας τύπος περιεχομένου. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις περισσότερους από έναν, για να δώσεις στο κοινό σου επιλογές.
Τέλος, το τρίτο πράγμα που πρέπει να αποφασίσεις είναι το πώς θα παρουσιάσεις την ερώτηση και την απάντηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Προτείνω να το κρατήσεις όσο πιο απλό γίνεται.
2. Εκμεταλλεύσου το Συναίσθημα
Θα αντάλλαζες το αμάξι σου με ένα άλλο αμάξι που αξίζει λίγες χιλιάδες ευρώ παραπάνω; Ακόμη κι αν είναι μία πολύ καλή ανταλλαγή από οικονομική άποψη, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα το έκαναν.
Κι αυτό λόγω του συναισθηματισμού. Οι άθρωποι, δενόμαστε συναισθηματικά με πράγματα που ήδη έχουμε και υποσυνείδητα τους δίνουμε μεγάλη αξία.
Υπάρχει μία μελέτη που εξηγεί αυτή την επίδραση. Ερευνητές έδωσαν μία κούπα στους συμμετέχοντες της μελέτης. Έπειτα, τους ρώτησαν εάν ήταν πρόθυμοι να ανταλλάξουν το αρχικό τους αντικείμενο για ένα στυλό ίσης αξίας ή να το πουλήσουν σε έναν από τους άλλους συμμετέχοντες.
Και τα αποτελέσματα ήταν συναρπαστικά. Εάν δεν υπήρχε το συναισθηματικό δέσιμο, οι άνθρωποι που είχαν αρχικά την κούπα, είπαν ότι θα την πουλούσαν περίπου στο ίδιο ποσό που θα έδιναν αυτοί που ήθελαν να την αγοράσουν.
Επίσης, το ποσό που είπαν ότι ήταν πρόθυμοι να πουλήσουν την κούπα, ήταν διπλάσιο από αυτό που οι άλλοι ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν.
Ουσιαστικά, οι άνθρωποι του πειράματος, δέθηκαν με την κούπα που μόλις την απέκτησαν. Έτσι μπορείς να χρησιμοποιήσεις την συναισθηματική σύνδεση που δημουργούν οι άνθρωποι σε πολλούς τομείς της επιχείρησής σου, συμπεριλαμβανομένου και αυτού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Εφάρμοσε την τακτική αυτή στην επιχείρησή σου. Πως;
Το πιο προφανές σημείο για να χρησιμοποιήσεις αυτή την τακτική είναι να δώσεις ένα δείγμα στους πελάτες σου πριν τους ζητήσεις να αγοράσουν. Αυτό γίνεται πολυ συχνά σε μαγαζιά.
Για παράδειγμα μπορείς να προσφέρεις μια δωρεάν δοκιμή του προϊόντος ή της υπηρεσίες που πουλάς. Έτσι οι ενδιαφερόμενοι πελάτες θα έχουν την δυνατότητα να δοκιμάσουν το προϊόν ή την υπηρεσία σου και αν πραγματικά τους αρέσει και προσφέρει αξία στην ζωή του, θα δεθούν άμεσα μαζί του.
3. Φιλότιμο
Η κοινωνία μας λειτουργεί βασισμένη σε άτυπους κανόνες. Ένας από αυτούς τους κανόνες είναι ο κανόνας της ανταλλαγής. Γίνεται σε όλους τους πολιτισμούς, ανεξάρτητα από την γλώσσα, την τοποθεσία, τη θρησκεία, κλπ.
Όταν σε κάποιον δίνεται κάτι από κάποιον άλλον, οι περισσότεροι άνθρωποι θα προσπαθήσουν να ανταποδώσουν την χάρη.
Συνήθως, η χάρη θα έχει τις ίδιες διαστάσεις με το αρχικό δώρο. Εάν δανείσεις σε κάποιον λεφτά για παγωτό, θα έχουν την τάση να σου δανείσουν λεφτά για κάτι όπως ένα ποτό αργότερα.
Αντίστροφα, εάν πετάξεις μέχρι την άλλη άκρη της χώρας για να βοηθήσεις κάποιον σε μία περίοδο κρίσης, θα κάνουν ουσιαστικά οτιδήποτε για εσένα εάν τους το ζητήσεις.
Αυτή η αρχή έχει μελετηθεί πολλές φορές κι έχει αποδειχθεί ότι ισχύει. Το 2002, ερευνητές μελέτησαν εάν οι σερβιτόροι θα μπορούσαν να βγάλουν περισσότερα λεφτά από τα φιλοδωρήματα, εάν εκμεταλλεύονταν αυτή την αρχή.
Έτσι, σε σερβιτόρους σε μία πειραματική ομάδα είχε ζητηθεί να δίνουν στους πελάτες από μία μέντα μετά το δείπνο. Τα φιλοδωρήματα αυξήθηκαν κατά 3%.
Μετά, σε μία άλλη ομάδα ζητήθηκε να περιμένουν πριν δώσουν τις μέντες, να κοιτάζουν τον πελάτη και να τους λένε ότι η μέντα είναι ειδικά γι’αυτούς. Τα φιλοδωρήματα αυξήθηκαν 20%.
Αυτό μας δείχνει ότι δεν χρειάζεται καν να ζητάς αντάλλαγμα όταν προσφέρει μία χάρη. Οι πελάτες, σε όλες τις περιπτώσεις, έδωσαν επιπλέον φιλοδώρημα χωρίς να τους έχει ζητηθεί.
Το δεύτερο πράγμα είναι ότι ήταν σημαντικό να βεβαιωθούν ότι οι πελάτες ήξεραν ότι ο σερβιτόρος έκανε κάτι καλό γι’αυτούς. Εάν νόμιζαν ότι οι μέντες μετά το δείπνο ήταν κάτι στάνταρ και συνηθισμένο, δεν θα υπήρχε κάτι για το οποίο χρειαζόταν να ανταποδώσουν.
Έτσι, όταν κάνεις κάτι καλό για κάποιον, σιγουρέψου ότι ξέρουν ότι αφιερώνεις σκέψη και προσπάθεια σε αυτό. Σκέψου τις δημοσιεύσεις στα μπλογκ σου. Προσπαθείς πάρα πολύ για μία δημοσίευση, και μετά οι επισκέπτες ρίχνουν απλά μια ματιά για 10 δευτερόλεπτα και προχωράνε στην επόμενη σελίδα.
Οι περισσότεροι αναγνώστες δεν καταλαβαίνουν την προσπάθεια που χρειάζεται για την δημιουργία περιεχομένου, αλλά γι’ αυτό είναι σημαντικό να τους κάνουμε να το συνειδητοποιήσουν. Μόλις το συνειδητοποιήσουν, η αρχή της ανταλλαγής μπαίνει σε ισχύ, και ανταποδίδουν την χάρη δίνοντας σου περισσότερη προσοχή.
Πώς να βάλεις την αρχή της ανταλλαγής σε ισχύ;
Όπως οι περισσότερες από αυτές τις αρχές, μπορείς να χρησιμοποιήσεις την ανταλλαγή σε πολλούς τομείς της επιχείρησής σου.
Ο βασικός τρόπος με τον οποίο μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτή την αρχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι να χτίσεις επαφές με influencers. Μπορείς να κοινοποιήσεις τις δημοσιεύσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κι επίσης να τους πληροφορήσεις ότι τους έχεις αναφέρει σε μία από τις δικές σου δημοσιεύσεις.
Μόλις συμπεριλάβεις κάποιον σε μία δημοσίευση, τους κάνεις μία χάρη. Ακολουθώντας την αρχή της ανταλλαγής, αυτό σημαίνει ότι είναι πιο πιθανό να κάνουν κάτι για σένα. Το σημαντικό πράγμα που πρέπει να έχεις στο νου σου είναι ότι μία κοινοποίηση μετράει διαφορετικά σε διαφορετικούς ανθρώπους.
Εάν κάποιος με αναφέρει σε κάποιο άρθρο που έγραψαν, είναι καλό (και κολακευτικό), αλλά είναι απίθανο να έχει κάποια σημαντική επίδραση στην επιχείρησή μου. Για έναν μέσο μπλόγκερ που έχει λιγότερες από 50 κοινοποιήσεις σε όλες τις δημοσιεύσεις του, είναι πολύ πιο σημαντικό.
Αυτό για σένα σημαίνει ότι θα χρειαστεί να κοινοποιήσεις διάφορες δημοσιεύσεις από κάποιον διάσημο που ασκεί επιρροή, για να χτίσεις εμπιστοσύνη. Λογικά, θα σου το ξεπληρώσουν είτε κοινοποιώντας κάτι που δημιούργησες ή παίρνοντας τον χρόνο να ανοίξουν και να διαβάσουν κάποιο μέιλ που τους έστειλες.
Βέβαια, πρέπει επίσης να δημιουργήσεις το δικό σου φοβερό περιεχόμενο, αλλιώς δεν υπάρχει περίπτωση να ανταποδώσουν την χάρη.
4. Αναδημοσίευε Περιεχόμενο Συχνά
Όσο περισσότερο εκτίθεσαι σε κάτι, τόσο περισσότερο σου αρέσει. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει η θεωρία της έκθεσης. Δεν καταλαβαίνουμε πλήρως γιατί ή πώς λειτουργεί, αλλά μελέτες έχουν δείξει ότι αυτό ισχύει στις περισσότερες περιπτώσεις.
Για παράδειγμα, στην μελέτη του, ο Robert Zajong έδειξε κινεζικούς χαρακτήρες σε υποκείμενα που δεν μπορούσαν να διαβάσουν ή να μιλήσουν κινεζικά.
Το αστείο είναι ότι έδειξε κάποιους χαρακτήρες περισσότερους από άλλους, από μία ως 25 φορές. Τα αποτελέσματα ήταν φανερά: όσο περισσότερο κάποιος ήταν εκτεθειμένος σε έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα, τόσο πιο θετική σημασία του έδιναν.
Αυτό μάλλον είναι εν μέρει ο λόγος που στους περισσότερους ανθρώπους αρέσει τόσο πολύ ο εαυτός τους. Στην τελική, είσαι με τον εαυτό σου 24 ώρες την ημέρα.
Η θεωρία της απλής έκθεσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:
Υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορείς να εφαρμόσεις αυτή την θεωρία στο μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το πιο σημαντικό είναι να δημοσιεύεις σε καθημερινή βάση. Δημοσίευε όσο πιο συχνά μπορείς χωρίς να γίνεσαι ενοχλητικός στους ακολούθους σου. Όσο περισσότερο προβάλλεις το περιεχόμενό σου σε έναν ακόλουθο, τόσο το καλύτερο.
Ο δεύτερος τρόπος με τον οποίο μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτή την θεωρία είναι να κοινοποιείς το περιεχόμενό σου πολλές φορές. Αυτό θα εκθέτει τους ακολούθους σου στο περιεχόμενό σου πιο συχνά, ενισχύοντας το αποτέλεσμα.
Έχεις νιώσει ποτέ αβέβαιος για το αν σου άρεσε μία ταινία αφού την παρακολούθησες για πρώτη φορά; Και αφού την παρακολούθησες ξανά την λάτρεψες;
Αυτό συμβαίνει όλη την ώρα. Και όχι μόνο με ταινίες αλλά με οποιοδήποτε περιεχόμενο. Κάποιες φορές, σε έναν αναγνώστη δεν αρέσει το περιεχόμενό σου στην αρχή για διάφορους λόγους, αλλά μόλις το ξαναβλέπει με το πέρασμα του χρόνου, του αρέσει όλο και περισσότερο.
5. Social Proof
Η κοινωνική αποδοχή ή πιο σωστά Social Proof έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τις πωλήσεις σε διάφορες καταστάσεις
Υπάρχουν πολλοί τύποι κοινωνικής αποδοχής, αλλά εμείς ενδιαφερόμαστε σε έναν συγκεκριμένο – στην κοινωνική αποδοχή του χρήστη:
Σε ιστοσελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου, αυτό σημαίνει κριτικές και αξιολογήσεις. Σε άλλες ιστοσελίδες, μπορεί να σημαίνει case studies.
Όσο πιο θετική κοινωνική αποδοχή έχει ένα προϊόν, τόσο καλύτερο φαίνεται στους πιθανούς πελάτες. Σχετιζόμαστε με άλλους χρήστες και περιμένουμε να έχουμε μία παρόμοια εμπειρία με το προϊόν ή την υπηρεσία που σκεφτόμαστε ότι είχαν κι αυτοί.
Πώς η κοινωνική αποδοχή επηρεάζει το μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:
Η κοινωνική αποδοχή είναι ο μοναδικός λόγος για τον οποίο πολλές εταιρείες αγοράζουν ψεύτικους ακολούθους. Γνωρίζουν ότι αν οι αληθινοί χρήστες δουν ότι έχουν χιλιάδες ακολούθους, είναι πιο πιθανό να τους ακολουθήσουν κι αυτοί.
Δεν προτείνω να το κάνεις αυτό για αρκετούς λόγους. Παρ’ όλα αυτά, αυτό απεικονίζει ότι οι χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης βλέπουν τι κάνουν οι άλλοι χρήστες.
Εάν σε χιλιάδες ανθρώπους αρέσει ή κοινοποιούν μία δημοσίευση, είναι πολύ πιο πιθανό να το κάνουν κι οι ίδιοι. Αυτό μπορείς να το δεις εν δράσει όταν μία δημοσίευση γίνεται “viral”.
Το πρακτικό συμπέρασμα είναι ότι όταν δημοσιεύεις κάτι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάνε ότι μπορείς για να πάρεις αυτά τα πρώτα “likes” ή κοινοποιήσεις.
Μπορεί να χρειαστεί να στείλεις μήνυμα σε κάποιους φίλους ή να στείλεις μέιλ στους μεγαλύτερους φαν σου ή τους συνομηλίκους σου. Αλλά απόκτησε αυτή την αρχική έλξη όσο το δυνατόν γρηγορότερα, και οι υπόλοιποι ακόλουθοι σου είναι πιο πιθανό να ενδιαφερθούν για τις δημοσιεύσεις σου.
Εάν έχεις εργαζομένους, ζήτα τους να αλληλεπιδράσουν με κάθε δημοσίευση που δημοσιεύεται, τουλάχιστον μέχρι να χτίσεις ένα μεγαλύτερο κοινό.
Συμπέρασμα
Η ψυχολογία και το μάρκετινγκ είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Εάν καταλάβεις πώς σκέφτεται το κοινό σου, μπορείς να βρεις τους καλύτερους τρόπους να τους κινήσεις το ενδιαφέρον τους αλλά και να βρεις τους καλύτερους τρόπους για να παρουσιάσεις το περιεχόμενο και τα προϊόντα σου.
Σου έδειξα μερικές ψυχολογικές αρχές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να βελτιώσεις το μάρκετινγκ σου. Όμως, σου έδειξα και συγκεκριμένους τρόπους με τους οποίους μπορείς να εφαρμόσεις αυτές τις αρχές στο μάρκετινγκ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για άμεση βελτίωση.
Αφιέρωσε 20-30 λεπτά εξετάζοντας κάθε αρχή και σκέψου πώς εφαρμόζονται στην επιχείρησή σου.