Ο σωστός σχεδιασμός μιας καμπάνιας marketing είναι απαραίτητος για κάθε σύγχρονη επιχείρηση. Πριν ξεκινήσεις όμως πρέπει να απαντήσεις κάποιες ερωτήσεις που θα βοηθήσουν εσένα και τους συνεργάτες σου να πετύχουν.
Τι θέλω να πετύχω με την συγκεκριμένη καμπάνια και γιατί;
Ποιο είναι το ιδανικό κοινό στο οποίο πρέπει να απευθυνθώ;
Ποιος είναι ο βασικός μου ανταγωνισμός;
Ποια εμπόδια θα με κρατήσουν πίσω από το ιδανικό αποτέλεσμα;
1. Στρατηγική Marketing
Πως ο σχεδιασμός της καμπάνιας μου θα με βοηθήσει να πετύχω τους επαγγελματικούς μου στόχους; Ο σχεδιασμός του marketing βασίζεται πάνω στους επιθυμητούς στόχους της κάθε επιχείρησης. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ακριβώς τι θέλουμε να πετύχουμε με κάθε κίνηση. Έτσι θα μπορούμε με ευκολότερο και αναλυτικότερο τρόπο να σχεδιάσουμε τα απαραίτητα βήματα που απαιτούνται για να φτάσουμε και να ξεπεράσουμε τους στόχους μας. Χώρισε τους στόχους σου σε βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους και βάλε προθεσμίες για τον καθένα. (π.χ Πρέπει να έχω 5 νέους πελάτες μέσα στις επόμενες 35 μέρες). Η χρονική προθεσμία βοηθάει στο να δημιουργήσετε πιο αναλυτικούς σχεδιασμούς και πλάνα.
2. Ποιά είναι η αποστολή μου και γιατί;
Γιατί κάνω ό,τι κάνω; Τι θα κερδίσω και τι θα χάσω; Πρέπει όλοι να θυμίζουμε στους εαυτούς μας το λόγο που ενεργούμε προς τον οποιονδήποτε στόχο. Μπορεί αυτό το βήμα να μην είναι τόσο άμεσα αναγκαίο για την σχεδίαση του πλάνου marketing της επιχείρησής μας, αλλά ΠΡΕΠΕΙ ανά διαστήματα να θυμόμαστε τον λόγο που ξεκινήσαμε.
3. Σε ποιους απευθύνομαι; Ποιό είναι το ιδανικό κοινό;
Πρέπει να εστιάσουμε στο να βρούμε το ιδανικό κοινό για να απευθυνθούμε. Λέγοντας ιδανικό κοινό εννοώ να φανταστείς τον ιδανικό πελάτη για το προϊόν σου και να κρατήσεις τα χαρακτηριστικά του. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να κάνουμε τον σχεδιασμό του marketing πιο συγκεκριμένο, πιο αποδοτικό και λιγότερο δαπανηρό. Προσπάθησε να απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως:
- Ποιός είναι ο ιδανικός πελάτης;
- Που μπορώ να τον βρω;
- Ποιές είναι οι αξίες του;
- Τι τον προβληματίζει συνήθως;
- Τι είναι αυτό που χρειάζεται;
Φτιάξε στο μυαλό σου τον ιδανικό και τέλειο πελάτη ώστε να μπορείς να ενεργείς και να στοχεύεις με βάση αυτόν.
4. Ποια είναι η θέση μου απέναντι στον ανταγωνισμό;
Είναι απαραίτητο να σου πω ότι πρέπει να μελετήσεις τον ανταγωνισμό γύρω από τον κλάδο σου. Βρες τους ανταγωνιστές, δες τι πουλάνε, σε ποιους πουλάνε, τι μεθόδους marketing χρησιμοποιούν και δες πως μπορείς να γίνεις καλύτερος. Σημειώσε κάτω τι κάνουν πολύ καλά και τι κάνουν χειρότερα. Οι επιχειρήσεις είναι σαν τις ομάδες μπάσκετ. Πρέπει να ξέρεις με ποιους παίζεις και να τους μελετάς πριν το παιχνίδι για να τροποποιήσεις την επίθεση και την άμυνα σου. Η ανάλυση των ανταγωνιστών θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πως παίζεται το παιχνίδι από πολλές διαφορετικές οπτικές.
5. Τι με κάνει μοναδικό στον κλάδο;
Αφού μελετήσεις τους «αντιπάλους» είναι ώρα να βρεις το σημείο κλειδί που σε κάνει διαφορετικό και καλύτερο από την μάζα. Μάθε ποιό είναι το δυνατό σημείο της επιχείρησης και γίνε ο καλύτερος στον κλάδο σου. Δημιούργησε κάτι μοναδικό μέσα στην επιχείρηση που θα σε κάνει ασυναγώνιστο αλλά και αγαπητό προς τον κόσμο.
6. Πόσο πρέπει να κοστολογώ;
Φτιάχνοντας το πλάνο της επιχείρησης σου, σίγουρα απαιτεί πολύ χρόνο και σκέψη η διαδικασία κοστολόγησης των προϊόντων ή υπηρεσιών σου. H κοστολόγηση των προϊόντων παίζει μεγάλο ρόλο στον σχεδιασμό του marketing, από το οποίο θα μπορέσεις να αιτιολογήσεις τις τιμές και τις χρεώσεις σου δίνοντας μια εικόνα στους πελάτες από την ικανοποίηση, τα αποτελέσματα και την αξία που τους παρέχει το προϊόν σου. Φρόντισε πάντα η υποτιθέμενη αξία του προϊόντος σου να είναι μεγαλύτερη του κόστους.
7. Ποια κανάλια μάρκετιγνκ πρέπει να ακολουθήσω;
Αρχικά, πρέπει η επιχείρηση σου να είναι ενεργή σε όλες τις πλατφόρμες τις οποίες χρησιμοποιούν οι καταναλωτές. Σε κάποιες περισσότερο και σε κάποιες λιγότερο. Για να μπορείς να είσαι σίγουρος για τα αποτελέσματά σου πρέπει να εκμεταλλευτείς όλα τα διαθέσιμα μέσα μάρκετινγκ, όπως:
- Διαφήμιση στα Social Media
- Ελκυστικό Branding
- Δημόσιες σχέσεις η αλλιώς networking
- Άμεσες πωλήσεις
- Internet και email marketing
- Promotions από άλλα άτομα
- Affiliate marketing
Σίγουρα δεν χρειάζεται να εστιάσεις σε πολλές κατηγορίες μαζί ταυτόχρονα αλλά πρέπει να έχεις μια γενική στρατηγική για να πετύχεις.
8. Πόσα χρήματα θα χρειαστεί να ξοδέψω και σε τι;
Συνήθως οι επιχειρήσεις έχουν πολλά έξοδα και δεν διαθέτουν αρκετό κεφάλαιο για να επενδύσουν στο marketing. Λόγω αυτού του γεγονότος είναι απαραίτητο να δημιουργήσεις ένα πλάνο marketing που να είναι προσαρμοσμένο στα μέτρα σου και στο budget σου. Ο καθένας διαθέτει διαφορετικά ποσά για τις καμπάνιες του και οργανώνει αντίστοιχα και με διαφορετικό τρόπο τις ενέργειες που επιθυμεί να ακολουθήσει. Η συμβουλή μας είναι, ότι τα χρήματα που δαπανώνται για σωστό marketing είναι η καλύτερη επένδυση μια επιχείρησης.
9. Τι θα χρειαστώ για να μεγιστοποιήσω τα αποτελέσματα της επιχείρησης μου;
Για να πετύχουμε έναν μεγάλο στόχο, το πρώτο πράγμα που μπορούμε και πρέπει να κάνουμε είναι να τον σπάσουμε σε μικρούς στόχους που θα μας κάνουν την ζωή πιο εύκολη και την διαδικασία πιο συγκεκριμένη. Για παράδειγμα, κάποιος που θέλει να κάνει μία άμεση email καμπάνια για το brand του θα πρέπει να καταφέρει να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα:
- Πόσα χρήματα θα επενδύσω στην συγκεκριμένη καμπάνια;
- Ποιό είναι το θέμα της καμπάνιας;
- Τι είδος mail θα στείλω στο κοινό μου;
- Ποιός είναι ικανός να μου φτιάξει τα design της καμπάνιας;
- Σε τι ύφος θα απευθυνθώ στο κοινό;
Όπως είπαμε και πριν καλύτερο θα ήταν να μπαίνουν χρονικά περιθώρια για τον κάθε στόχο.
10. Πως θα δω αποτελέσματα και πως θα συνεχίσω να βελτιώνομαι;
O τρόπος ανάλυσης των αποτελεσμάτων διαφέρει αναλόγως την τακτική marketing που θα χρησιμοποιήσεις. Για παράδειγμα όταν κάνεις online marketing υπάρχουν τρόποι να δεις αν τα αποτελέσματα από τις καμπάνιες σου είναι θετικά ή αρνητικά. Στις μη διαδικτυακές τεχνικές marketing θα πρέπει να βγαίνουν μέσα από χειροκίνητη ανάλυση. Προσπάθησε να βρεις έναν standard τρόπο να βλέπεις τα αποτελέσματα σου ώστε να μπορείς να γνωρίζεις τι είναι καλό ή περιττό για τις καμπάνιες σου. Να ξέρεις σε τι να δώσεις σημασία και τι είναι αχρείαστο στην πορεία της επιχείρησης σου.
Συμπέρασμα
Είναι πολύ σημαντικό να έχεις ένα πλάνο πριν ξεκινήσεις οποιαδήποτε ενέργεια πάνω στο marketing της επιχείρησής σου. Δεν πρέπει όμως να φοβάσαι να αυτοσχεδιάσεις και να προσαρμοστείς στις εκάστοτε ανάγκες και γεγονότα.